Gister vond de eerste editie van het Zelftriage Innovatie Platform (ZIP) plaats. Een bijeenkomst waarin wij per regio een aantal gebruikers van digitale zelftriage samen laten komen om resultaten en nieuwe ontwikkelingen te bespreken, maar ook om ervaringen uit de praktijk met elkaar te delen.
De organisatie van deze eerste editie vond plaats in samenwerking met Huisartsenzorg Zaanstreek Waterland. De collega’s van Moet ik naar de dokter? en alle deelnemers van verschillende Huisartsen Spoedposten uit de regio Noord-Holland werden hartelijk ontvangen op locatie bij Huisartsenzorg Zaanstreek Waterland. Waarvoor veel dank!
Het eerste deel van de middag bestond uit een gezamenlijke sessie waarin wij cijfers hebben gedeeld over onze digitale zelftriage in de regio Noord-Holland en waarin wij hebben besproken welke doorontwikkelingen de komende tijd gaan plaatsvinden. Zo hebben wij het onder andere gehad over hoe wij zo efficiënt mogelijk informatie uit zelftriages en consultvoorbereiding kunnen weergeven en hoe dit eruitziet op het scherm voor de triagist en doktersassistent, bijvoorbeeld met de Slimme-S regel. Maar ook hoe wij onze digitale voice assistent inzetten om een veilige wachtrij te creëren en de SMS-functie gebruiken om de triagist en doktersassistent efficiënter te kunnen laten werken en de patiënt zich direct gehoord te laten voelen.
Daarnaast heeft Jojanneke Kant ons meegenomen in hoe het gebruik van digitale zelftriage werkt in de praktijk. Waarom gebruik je digitale zelftriage? En hoe ga je als triagist of doktersassistent om met de informatie die je al hebt uit digitale zelftriage en consultvoorbereiding? Belangrijke vragen om onze digitale zelftriage zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Deze voorinformatie vraagt namelijk om een andere werkwijze, want je weet niet alleen wie er belt, maar ook al waarvoor de beller belt. Door het toepassen van toetsend triëren voelt de patiënt zich gehoord en wordt de gespreksduur voor de triagist of doktersassistent verkort.
Ook heeft Jojanneke een gratis geaccrediteerde e-learning ontwikkeld in samenwerking met Moet ik naar de dokter? en Vcare connect. Deze e-learning heeft als doel triagisten en doktersassistenten te leren hoe zij kunnen omgaan met ontvangen zelftriages en consultvoorbereiding. De e-learning bestaat uit drie delen: je leert hoe Moet ik naar de dokter? werkt, wat het gebruik van onze digitale zelftriage oplevert en je krijgt verschillende casussen met voorbeelden te zien om te oefenen met ontvangen zelftriages en consultvoorbereiding.
Inschrijven voor deze gratis e-learning kan door op de volgende link te klikken: inschrijven e-learning.
Tijdens het tweede deel van de middag hebben wij de groepen ondergebracht bij drie verschillende brainstormsessies. Deze bestonden uit een sessie over onze Medische AI Triage Assistent, waarin onze collega onder andere een demo van onze digitale voice assistent heeft laten horen. Een sessie over hoe de telefonie integratie met Vcare connect eruitziet en welke mogelijkheden dit biedt en als laatste een exclusief inkijkje in het nieuwe design van onze widget, die op dit moment volop in ontwikkeling is. We hebben tijdens deze sessies veel feedback mogen ontvangen en er zijn interessante inzichten gedeeld tussen de verschillende aanwezige Huisartsen Spoedposten. Een zeer waardevolle aanvulling op het eerste deel van deze dag.
Dank aan alle aanwezigen voor de inzichten die we met elkaar hebben gedeeld. En nogmaals onze speciale dank aan Huisartsenzorg Zaanstreek Waterland voor het beschikbaar stellen van de locatie en de goede organisatie!
Wil jij samen met ons een ZIP-bijeenkomst organiseren in jouw regio? Dit vinden wij erg leuk! Neem dan contact met ons op via [email protected]. Wij kunnen niet wachten om ervaringen uit andere regio’s mee te nemen in de ontwikkelingen bij Moet ik naar de dokter?.