Medische AI Triage Assistent (MAITA) live bij Medicamus: een veilige wachtrij voor alle patiënten van de Huisartsen Spoedpost.
Geplaatst op
Drie maanden na de eerste pilot is de MAITA van ‘Moet ik naar de dokter?’ live gegaan bij de Huisartsen Spoedpost van Medicamus. In samenwerking met Vcare connect en de triagisten is er hard gewerkt aan de livegang van onze AI-triage assistent.
Medicamus is hiermee de eerste Huisartsen Spoedpost van Nederland die live gaat met een AI-triage assistent via Voice.
Foto: livegang MAITA bij Medicamus.
De MAITA neemt de telefoon aan en stelt een aantal voorbereidende vragen op de triage van de triagist. Om een veilige wachtrij te creëren stelt de MAITA eerst de ABCD-veiligheidsvragen.
Is de patiënt veilig? Dan wordt de ABCD-informatie samen met de uitgevraagde patiëntinformatie en het BSN-nummer automatisch omgezet van spraak naar tekst. De informatie wordt overzichtelijk weergeven in de vertrouwde Vcare Operator. Daarin ziet de triagist in één oogopslag wie de patiënt is én waarvoor deze belt.
De patiënt kan veilig in de wachtrij worden geplaatst en voelt zich direct geholpen. De triagist kan patiënten op basis van urgentie te woord staan en de gespreksduur wordt verkort omdat de triagist al weet waarvoor de beller belt.
Hiermee maken wij de wachtrij voor onze patiënten veiliger én zorgen wij door de kortere beltijd voor werkdrukverlaging van onze triagisten.
Wilt u altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en ontwikkelingen? Schrijf u snel in en ontvang direct maandelijks onze nieuwsbrief.