Huisartsen Spoedposten bieden digitale zelftriage op hun website aan om patiënten met laag urgente klachten te voorzien van een goed zelfzorg advies of te verwijzen naar hun eigen huisarts. Alle patiënten die hier gebruik van maken nemen geen contact meer op met de Huisartsen Spoedpost en dat draagt bij aan het verlagen van de werkdruk.
Hoe meer patiënten gebruik maken van de digitale zelftriage op de website hoe hoger het aantal patiënten dat geen contact meer opneemt met de huisartsenpost.
Wij hebben ontdekt dat Huisartsen Spoedposten het gebruik van digitale zelftriage ruimschoots kunnen verdubbelen door slechts een aantal kleine aanpassingen aan hun website door te voeren. Deze aanpassingen zorgen ervoor dat er meer patiënten naar de website komen en dat bezoekers van de website meer gebruik maken van digitale zelftriage.
De aanpak is in de praktijk toegepast bij de Huisartsen Spoedpost Zeist en Nieuwegein. Op deze pagina delen we de resultaten die daar behaald zijn en lichten we toe welke acties u kunt uitvoeren om dit ook bij uw Huisartsen Spoedpost te realiseren.
Moet ik naar de dokter? wil aangesloten Huisartsen Spoedposten helpen om het maximale resultaat te halen uit digitale zelftriage. Daarom ondersteunen wij u graag bij de acties die wij hieronder voorstellen.
Heeft u hier interesse in? Neem dan contact met ons op.
Verdubbeling gebruik bij HAP’s Nieuwegein en Zeist
Na analyse bleek dat ruimschoots de helft van alle bellers van de Huisartsen Spoedpost Nieuwegein en Zeist belden door het telefoonnummer van de Huisartsen Spoedpost aan te klikken bij de zoekresultaten in Google. Deze bellers googelen dus naar het telefoonnummer van de Huisartsen Spoedpost.
Door het verwijderen van het telefoonnummer van de Huisartsen Spoedpost uit Google Mijn Bedrijf hebben de Huisartsen Spoedposten het gebruik van hun website verdrievoudigd en daarmee het gebruik van digitale zelftriage verdubbeld. Door deze kleine aanpassing worden patiënten eerst naar de website van de Huisartsen Spoedpost geleid, waar ze meteen de mogelijkheid krijgen om de digitale zelftriage te doorlopen.
Wilt u ook het aantal digitale zelftriages verdubbelen?
Er zijn meerdere acties die u uit kunt voeren om het gebruik van digitale zelftriage op uw website te stimuleren.
Verwijderen telefoonnummer in Google Mijn Bedrijf
De beheerder van uw Google Mijn Bedrijf kan het telefoonnummer eenvoudig verwijderen door te gaan naar google.nl/mijnbedrijf en daar van alle aangesloten Huisartsen Spoedposten in uw regio het telefoonnummer te verwijderen.
Verwijderen telefoonnummer uit header website
Huisartsen Spoedposten die hun telefoonnummer prominent opnemen aan de bovenkant van hun website (de zogenaamde header) moedigen gebruikers aan om te bellen.
Een patiënt zal dan genegen zijn het telefoonnummer aan te klikken in plaats van een digitale zelftriage uit te voeren. U kunt het aantal zelftriages fors verhogen door het telefoonnummer uit de header te verwijderen. Wij denken graag met u mee over de optimale inrichting van uw website. Hoog urgente patiënten moeten altijd kunnen bellen, maar ondertussen proberen wij het gebruik van digitale zelftriage maximaal te stimuleren.
Verwijderen telefoonnummer uit zoekresultaten
Zoekmachines als Google en Bing doen een automatische indexatie van uw website. Vervolgens worden deze gegevens weergegeven als zoekresultaten. Wij zien dat van veel Huisartsen Spoedposten de telefoonnummers vaak prominent naar voren komen in de zoekresultaten, waardoor patiënten alsnog niet op de website terecht komen. Terwijl de Huisartsen Spoedpost er in de meeste gevallen niet bewust voor gekozen heeft om op die manier het telefoonnummer in de zoekmachine te laten verschijnen.
U kunt zelf op Google en Bing uw Huisartsen Spoedpost opzoeken en bekijken welke pagina’s en informatie daar getoond worden. Vervolgens kunt u de informatie op deze pagina’s aanpassen. Let er wel op dat u de juiste informatie aanpast, zodat de aanpassing ook terugkomt in de zoekmachines.
Effecten meten
Wilt u het ons laten weten als u een van bovenstaande wijzigingen doorvoert? Wij registreren dan de datum waarop dit is gebeurd, zodat u ook de resultaten terug kunt zien in onze rapportage.
Heeft u hulp nodig bij een van deze acties of andere vragen? Neem dan contact met ons op.