Home » Nieuws » Releases juni 2025

Releases juni 2025

In onze release notes van juni lees je meer over wat wij deze maand gedaan hebben en welke ontwikkelingen eraan komen.

Wat is er opgeleverd?

Ontwikkeling

Terugbelagenda Vcare  

Er zijn extra veiligheidsopties voor het gebruik van de terugbelagenda bij Vcare ingebouwd:

  • Wanneer de tijden waarop een patiënt een contactverzoek mag indienen zijn ingesteld op 24 uur, wordt er buiten de openingstijden van de praktijk voor urgenties U1 t/m U3 nog steeds een HAP-advies gegeven. De terugbelknop wordt in die gevallen niet getoond.
  • Per urgentie wordt ingesteld hoe ver vooruit een terugbelverzoek ingediend mag worden. Is er geen terugbeltijd beschikbaar binnen de gestelde tijd, zal Vcare de patiënt direct terugbellen.
  • De maximale terugbeltijd heeft ook invloed op de tijdvakken die aan de patiënt worden getoond wanneer deze zelf een terugbeltijd kiest. Op basis van deze instelling worden alleen tijdsloten weergegeven die binnen de ingestelde uren vallen. Alle opties buiten deze tijd worden niet getoond.
Toegankelijkheid

In navolging van de nieuwe toegankelijkheidswetgeving hebben we een aantal updates gedaan. De widget is nu beter te bedienen met het toetsenbord en ook het tijdslot is nu via het toetsenbord te selecteren.

Automatisch vertaalveld

Patiënten kunnen onze triages in meerdere talen invullen. In het contactverzoekformulier is er ook de mogelijkheid om een vraag aan de huisarts te stellen. In de praktijk kopiëren zorgverleners de tekst dan vaak naar Google Translate (of een andere vertaaltool) om deze naar het Nederlands om te zetten. Vanaf nu is dit niet meer nodig en verzorgen wij deze vertaling automatisch. We tonen eerst de originele invoer, gevolgd door de automatisch vertaalde versie, inclusief een disclaimer. 

Content

Aantal U2 adviezen omlaag
  • Afgelopen maand heeft ons content team onderstaande aanpassingen in meerdere triages toegepast om zo onnodige U2-adviezen te voorkomen:
    • Toevoegen van controlevragen na rode vlag-signalen zoals bij verlamming en petechiën, om onterechte urgentie te reduceren;
    • Leeftijdsafhankelijke vraagstelling door bijvoorbeeld de koude-been-vraag alleen bij 50+ te stellen;
    • Herformulering en toevoeging van context, zoals bij koorts (meerkeuzeopties in plaats van ja/nee) en wondbloedingen;
    • Triage-aanpassingen voor letsels waarbij alleen bij concrete tekenen van ernstig letsel (zoals open fractuur, ernstige botsing) een U2 volgt;
    • Vervanging van directe U2-verwijzingen door routing naar andere triages, zoals bij verlammingsverschijnselen.   

Door het toevoegen van extra controlevragen (bijvoorbeeld navragen van koorts en ziek zijn bij verdenking petechiën) hebben we bij de triage huidkachten een significante daling van ~55% in het aantal U2-adviezen gerealiseerd in de afgelopen zes weken.

Nieuwe zelfzorgadviezen live

Afgelopen maand heeft ons content team weer diverse nieuwe/aangepaste zelfzorgadviezen live gezet voor verschillende ingangsklachten. Dit keer voor twee klachten uit onze top 10: de oog- en huidklachten. En is er een nieuw advies geschreven voor gezichtsletsel.

Wat komt er binnenkort aan?

Herziene ingangsklachten 

Voor volgende maand staat er bij ons content team een verbeterde ingangsklacht voor buikpijn en urinewegproblemen op de planning.   

Nieuw: de MINDD-chatbot helpt je sneller verder

Binnenkort lanceert MINDD een chatbot die patiënten snel en veilig helpt bij hun zorgvraag. Of je nu een herhaalrecept nodig hebt, een afspraak wilt plannen of gewoon wilt weten wat je het beste kunt doen bij klachten—de chatbot denkt met je mee.

De bot stelt slimme vragen, herkent je situatie en schakelt door naar een medewerker als dat nodig is. Alles in begrijpelijke taal, 24/7 beschikbaar. En: hij leert van elk gesprek, zodat de hulp steeds beter wordt. Met deze chatbot maken we zorg toegankelijker, sneller én persoonlijker. Minder wachttijd aan de telefoon, meer tijd voor echte aandacht.

Gebruikersbijeenkomst Moet ik naar de dokter?

Elke maand organiseren wij op de derde donderdag van de maand om 15.30 uur een online bijeenkomst voor al onze klanten. Tijdens deze bijeenkomst nemen wij jullie onder andere mee in de laatste ontwikkelingen, wijzigingen in content, trends in data en nog veel meer. Natuurlijk is er ook ruimte om vragen te stellen en feedback te geven. Deze bijeenkomsten zullen afwisselend plaatsvinden voor dagpraktijken en Huisartsen Spoedposten. 

De volgende gebruikersbijeenkomst voor Huisartsen Spoedposten vindt plaats op donderdag 17 juli van 15.30-16.30 uur. Met deze keer onder andere op de agenda tips & tricks rondom bandjes en de impact hiervan op de data.

Zet onderstaande datum vast in jouw agenda en/of meld je aan via de button!
Gebruikersbijeenkomst voor dagpraktijken op donderdag 21 augustus van 15.30-16.30

Vacatures bij Moet ik naar de dokter?

Wij zijn op zoek naar jou!

Wil jij samen met ons impact maken in de zorg, zodat wij de zorg nu en in de toekomst toegankelijk houden voor iedereen? Kijk dan snel of wij een leuke vacature hebben die aansluit bij jou. Je komt in een superleuk team terecht!

Lees hieronder alle functieomschrijvingen:

🤝 Accountmanager: https://moetiknaardedokter.nl/organisatie/vacatures/accountmanager/
🔒 Security Officer: https://moetiknaardedokter.nl/organisatie/vacatures/security-officer/
💻 C# Backend Developer (Azure DevOps): https://moetiknaardedokter.nl/organisatie/vacatures/c-backend-developer-met-ervaring-in-azure-devops/
📋 Kwaliteitsfunctionaris: https://moetiknaardedokter.nl/organisatie/vacatures/kwaliteitsfunctionaris/

Schrijf u in voor onze release notes

Bent u als klant of zorgprofessional geïnteresseerd in onze product updates en ontwikkelingen? 

Schrijf u dan hier in en ontvang maandelijks onze release notes.