Moet ik nou naar de dokter of niet? Je voelt een steek in je zij, hebt pijn in je onderbuik of al een paar dagen geen eetlust. Wat doe je, bel je de dokter of verwacht je dat je klachten weer verdwijnen? Om te helpen bij die onzekerheid ontwikkelde Gert-Jo van Doornik een app. Die heet, inderdaad, ‘Moet ik naar de dokter?’
Van Doornik is voormalig directeur van de huisartsenpost in Apeldoorn. Daar merkte hij dat mensen vaak twijfelen over hun klachten als ze de huisarts bellen. “40 procent die belt, twijfelt of ze naar de dokter moeten. De huisartsenpost is er voor spoedeisende huisartsengeneeskunde, en niet voor klachten met minder urgentie.” Via de app hoopte Van Doornik mensen meer zekerheid te geven, om zo de huisartsenpost te ontlichten.
‘Klik op het lichaamsdeel’
Als je de app opstart, klik je op een mannen- of vrouwenlichaam het lichaamsdeel aan waar je klachten hebt. Daarna beantwoord je een aantal ‘ja of nee’-vragen. “Op die basis wordt de urgentie van je klachten bepaald en krijg je advies over wat je moet doen”, vertelt van Doornik. “Van mensen met minder urgentie wil je liever dat ze gewoon een dag later naar de huisarts gaan.” Het blijkt dat in 70 procent van de gevallen het advies van de app ook echt door gebruikers wordt opgevolgd.
Maar is de app wel betrouwbaar? Weet een doktersassistente niet meer dan zo’n technisch hulpmiddel? Van Doornik ontkent dat: “Het gaat erom dat je eerlijk antwoord geeft en je klachten niet erger of minder erg maakt. Dan geeft de app je het juiste advies. Hij is gevalideerd door het huisartsengenootschap en is dus veilig.”
Mensen in de zorg zijn conservatief
De oud-minister van Volksgezondheid, Edith Schippers, stelde veel geld beschikbaar voor ‘e-health’: het gebruiken van digitale hulp bij je gezondheid. Toch gaan ontwikkeling vaak langzaam in de zorg. Gert-Jo van Doornik heeft wel een verklaring waarom: “Mensen die werken in de zorg zijn over het algemeen conservatief, en dat is prima. Ze kiezen voor de veiligheid. Maar daardoor wordt het wel lastig om iets nieuws te gaan doen.”
Met de app ‘Moet ik naar de dokter?’ hoopt Van Doornik een stap te hebben gemaakt. Toch wil hij deze op termijn nog verder gaan verbeteren: “Binnenkort hopen we dat je kan appen met een chatbot, om zo in gesprek te gaan met iemand. Daarmee speel je meer in op de emotie.” Op die manier moet het een realistischere ervaring worden om de app te gebruiken.
Dit is een nieuwsbericht van Avro Tros, EenVandaag