De werkdruk in de zorg is hoog en de vraag van patiënten blijft onverminderd groot. In het weekend de huisartsenpost bellen? Dan is de kans groot dat je vijftig minuten in de wacht staat. Naar de Spoedeisende Hulp gaan? Reken er op dat je even geduld moet hebben, voordat je aan de beurt bent. Volgens manager triage Tanja van Wiggen en huisarts Rob Linssen ligt dit probleem niet alleen bij de zorgsector zelf. Ook patiënten kunnen volgens hen een steentje bijdragen waardoor de wachttijd en de druk op de zorg vermindert.
Download de Moetiknaardedokter-app
Klachten? Dan zijn er verschillende websites én apps die kunnen helpen. Tanja van Wiggen adviseert om www.moetiknaardedokter.nl te raadplegen of de app Moetiknaardedokter te downloaden om snel de juiste informatie bij de hand te hebben. “In deze app word je (in twee minuten) door een vragenlijst geleid. Vervolgens krijg je – op basis van je antwoorden – advies.”
Minder lange wachttijden door vragenlijst
Sinds kort is deze vragenlijst van de Moetiknaardedokter-app verbonden met de website van Huisartsenposten Oost-Brabant (www.huisartsenpostenoostbrabant.nl). “Als de uitkomst van de vragenlijst is, dat je toch even contact met de huisartsenpost moet hebben, dan kun je je telefoonnummer achterlaten. De triagisten (de eerste aanspreekpunten op de huisartsenpost) krijgen de informatie die is ingevuld meteen te zien. Zij bellen dan binnen één uur op. Op deze manier kunnen ze sneller helpen.”
Is dit spoed of niet?
“Als huisarts wil je niets liever dan mensen helpen’, zegt Rob Linssen. ‘Maar in dit geval gaat het juist om de niet-spoedeisende klachten, waardoor de druk op de zorg gigantisch is. Vraag jezelf in de toekomst af: is dit spoed? Of kan deze zorg tot morgen of na het weekend wachten? Maak die overweging. Daar help je de zorg enorm mee.”
Dit is een nieuwsbericht van DitisHelmond.nl