Het verhaal van Moet ik naar de dokter?
In 2012 zag de Huisartsen Spoedpost in Apeldoorn dat het steeds drukker werd aan de telefoon. De werkdruk nam toe en de wachttijden liepen op. Gecombineerd met een beperkt aanbod aan triagisten ontstond er een probleem. Hoe kon de Huisartsen Spoedpost tegemoet komen aan de stijgende vraag en toch de juiste zorg op de juiste plek blijven leveren?
Door patiënten zelf een triage uit te laten voeren, kunnen zij snel er achter komen of, en zo ja, wanneer ze naar de huisarts moeten. In de wetenschap dat gemiddeld 42% van de bellers laag urgent is in Nederland ligt hier wat ons betreft de oplossing voor de werkdruk van de Huisartsen Spoedpost.
Maar dit probleem speelde natuurlijk niet alleen in Apeldoorn. Landelijk gezien liepen steeds meer Huisartsen Spoedposten hier tegenaan. Daarom werd met steun van een aantal verzekeraars dit initiatief zelfstandig verder gezet. Moet ik naar de dokter? ging dus op eigen benen staan. In de jaren die volgden werd de app en het achterliggende systeem verder ontwikkeld, meer functionaliteiten kwamen beschikbaar en er werd actief gepromoot onder gebruikers.
De grootste sprong voorwaarts kwam in 2018, toen het mogelijk werd voor Huisartsen Spoedposten en dagpraktijken om onder hun eigen naam digitale zelftriage aan te gaan bieden.
Anno 2025 is Moet ik naar de dokter? de digitale entree geworden voor Huisartsen Spoedposten en steeds meer dagpraktijken. Wij bieden onze digitale zelftriage aan op meer dan 90% van alle Huisartsen Spoedposten-websites in Nederland, op steeds meer Vlaamse Huisartsenwachtposten en op websites en patiëntportalen van huisartsenpraktijken. Onze website wordt maandelijks door bijna één miljoen mensen bezocht en dit jaar worden ruim vier miljoen zelftriages op ons platform uitgevoerd. Hierbij is ons doel om voor de patiënt de Juiste Zorg op de Juist Plaats te bieden en de (telefonische) werkdruk te verlagen voor Huisartsen Spoedposten en huisartsenpraktijken.
Waarom doen we dit?
Wij zien dat er een capaciteitstekort is in de eerstelijns spoedzorg en dat door onder andere een steeds verdere stijgende vraag dit tekort de aankomende tijd alleen maar groter wordt. Wij geloven dat digitale zelftriage op korte termijn kan helpen de medewerkers te ontlasten, waardoor er minder sprake is van uitval en er meer tijd beschikbaar komt voor hoog-urgente patiënten.
Alle aandacht in zorginnovatie lijkt te gaan naar digitalisering aan de achterkant van het zorgproces, in plaats van naar het begin van de patiënt journey. Wij geloven dat juist aan de voorkant nog een hele wereld te winnen is!
Onze visie op de lange termijn is dat gebruikersvriendelijke en laagdrempelige digitale zelftriage de digitale intake is van het zorgproces in de eerstelijn. Door te integreren met de diverse systemen in dit complexe landschap kunnen we zorgen dat zonder onnodige handelingen de juiste vraag op de juiste plek terecht komt – resulterend in de juiste zorg op de juiste plek.
De maatschappij blijft veranderen: groei- en krimpkernen geven een extra uitdaging in combinatie met de patiënt die ook buiten kantooruren verwacht geholpen te worden. Onder startende huisartsen is steeds minder animo om een eigen praktijk te runnen en zorgverzekeraars worstelen met hun zorgplicht. Digitalisering kan hierin niet alleen afstanden overbruggen, maar ook voor een deel de zorgverleners ontlasten en patiënten geruststellen.
Wat hebben we geleerd?
De afgelopen jaren hebben wij geleerd dat gebruikersvriendelijkheid en slimme data cruciaal zijn voor het succes van applicaties. Wij zeggen “als niemand het wil gebruiken en je het gebruik niet kunt meten, maakt het niet uit hoe goed je idee is”.
Daarom blijven wij als organisatie de aankomende jaren ook vooral in deze 2 speerpunten investeren. Dat doen we door samen te werken met experts in de buitenwereld en intern kennis op te bouwen. Door samen te werken met onze klanten in het veld – Huisartsen Spoedposten en dagpraktijken – houden we constant verbinding met de mensen voor wie wij het doen.
Wil je meer weten over onze organisatie?
Lees meer over ons team en bekijk onze openstaande vacatures.