Afgelopen periode heeft onderzoeksbureau IQ healthcare van het Radboudumc bij 13 huisartsenposten in Nederland uitgebreid wetenschappelijk onderzoek verricht naar de effecten van de digitale zelftriage van Moet ik naar de dokter?. Voor het onderzoek werd gebruik gemaakt van zelftriage data uit de Moet ik naar de dokter? applicatie en het patiëntenregistratiesysteem van de huisartsenposten (HAPIS).
Het totaal aantal contacten op de huisartsenposten nam tijdens de onderzoeksperiode gemiddeld met 11% af met zelfs een uitschieter naar 15%. Met name de laagurgente contacten (U4 en U5) namen af. De duur van een telefonische triage was gemiddeld 30 seconden korter (afname van 6,2% van de normale triageduur) wanneer de patiënt vooraf een digitale zelftriage had gedaan.
Conclusie
Dit onderzoek heeft laten zien dat het aanbieden van digitale zelftriage van Moet ik naar de dokter? op de websites van de huisartsenposten resulteert in gemiddeld 11% minder contacten met de huisartsenpost, met een bijbehorende kostenreductie. Het percentage fout negatieve adviezen van de zelftriage was met 3% laag. Huisartsenposten die hun werkdruk willen verlagen voor wat betreft het voorkomen van onnodige telefoontjes en het verkorten van de triageduur, kunnen Moet ik naar de dokter? inzetten als effectief middel om het aantal contacten op de huisartsenpost te verminderen.