12-12-2024
Wat is er nieuw?
- Nieuwe adviesteksten live bij Huisartsen Spoedposten en dagpraktijken
Content:
- Nieuwe adviezen voor koorts, beenklachten, heupklachten en rugpijn
- NTS-wijziging ‘koorts of ziek kind’
- Triage ‘pijn op de borst’ vernieuwd
- Uitbereiding ABCD-vragen
Ontwikkeling:
- Europese telefoonnummers standaard aan
- Meest gekozen klachten per lichaamsdeel beschikbaar
- Vraagteken-icoon verwijderd uit de zelftriage
Wat staat er op de planning?
- Nieuwe flow en adviezen voor meerdere ingangsklachten
- Update Moet ik naar de dokter? – app
– Nieuw –
Nieuwe adviesteksten live bij Huisartsen Spoedposten en dagpraktijken
De afgelopen weken hebben wij bij een aantal locaties die gebruik maken van contactverzoeken een test uitgevoerd met betrekking tot de adviesteksten die de patiënt te zien krijgt. In de oude versie kreeg de patiënt het advies om contact op te nemen met de huisarts of Huisartsen Spoedpost. Het was niet goed duidelijk dat de patiënt op de knop moet drukken om een contactverzoek in te dienen. Ook was hierbij het risico dat patiënten zelf gaan bellen, terwijl het wenselijk is dat zij een contactverzoek indienen.
Wij hebben gezien dat het aantal contactverzoeken fors omhoog is gegaan na het aanpassen van deze adviesteksten. Voor Huisartsen Spoedposten en dagpraktijken die gebruik maken van het aanbieden van contactverzoeken hebben wij de nieuwe teksten doorgevoerd. De nieuwe teksten bevatten de zin druk op de knop ‘Bel mij terug’. De patiënt wordt daarmee direct aangespoord om op deze knop te drukken en het contactverzoek te starten.
Content
- Nieuwe adviezen voor koorts, beenklachten, heupklachten en rugpijn: afgelopen weken heeft ons content-team hard gewerkt om voor deze ingangsklachten nieuwe zelfzorgadviezen te schrijven. En met succes, want deze adviezen zijn afgelopen maand live gebracht. Patiënten die geen contact hoeven op te nemen met de huisarts of Huisartsen Spoedpost worden voorzien van een zelfzorgadvies.
- NTS-wijziging ‘koorts of ziek kind’: op basis van de nieuwe NTS-wijzigingen is afgelopen maand de triage ‘koorts of ziek kind’ herzien. Deze vernieuwde triage is nu beschikbaar en is ook aangevuld met de juiste, vernieuwde adviezen.
- Triage ‘pijn op de borst’ vernieuwd: ook waren er in de nieuwe NTS-update wijzigingen voor de ingangsklacht ‘pijn op de borst’. Dit heeft ervoor gezorgd dat de triage volledig vernieuwd is. De flow van de vragen is op basis van deze NTS-update volledig vernieuwd en ook ‘pijn op de borst’ is aangevuld met nieuwe adviezen.
- Uitbereiding ABCD-vragen: de veiligheidsvragen die aan het begin van elke triage worden gesteld, zijn uitgebreid. Dit hebben wij gedaan om beter te kunnen beoordelen of een situatie spoed betreft en om onterechte spoed zoveel mogelijk te voorkomen. In de afbeelding hieronder is een voorbeeld zichtbaar van de uitbereiding van deze ABCD-vragen. Eerder zou bij het antwoord ‘Ja’ op de vraag ‘Heeft u het gevoel dat u te weinig lucht krijgt?’ direct een advies volgen waarbij er sprake is van spoed. Vanaf nu worden alle veiligheidsvragen aangevuld met extra vragen om de situatie nog beter te kunnen beoordelen.
Ontwikkeling
- Europese telefoonnummers standaard aan: vanaf nu is het voor dagpraktijken en Huisartsen Spoedposten die gebruik maken van contactverzoeken mogelijk om Europese telefoonnummers toe te staan. Wij hebben jullie hiervan eerder op de hoogte gesteld en kunnen nu laten weten dat dit standaard wordt toegestaan als er een contactverzoek wordt gedaan. Wil je dit toch niet toestaan of wereldwijde telefoonnummers toevoegen, dan kun je contact opnemen met onze supportafdeling via [email protected].
- Meest gekozen klachten per lichaamsdeel beschikbaar: vanaf nu zijn de meest gekozen klachten zichtbaar voor de patiënt. Op het moment dat de patiënt een ingangsklacht heeft gekozen, heeft de patiënt direct de klachten die het meest gekozen worden inzichtelijk. Dit is een extra toevoeging. De patiënt kan net als voorheen ook nog steeds alle overige klachten aanklikken of opzoeken.
- Vraagteken-icoon verwijderd uit de zelftriage: bij sommige vragen werd ter verduidelijking een vraagteken-icoon gebruikt achter de gestelde vraag. Door hier op te klikken kreeg de patiënt extra uitleg over deze vraag. In de praktijk bleken patiënten dit icoon weinig te gebruiken, waardoor vragen mogelijk verkeerd werden geïnterpreteerd. Wij hebben er in deze release voor gekozen om het vraagteken te verwijderen en de toelichting direct onder de vraag te tonen. Deze toelichting is dus altijd zichtbaar voor de patiënt.
– Planning –
Nieuwe flow en adviezen voor meerdere ingangsklachten
Net zoals deze maand staat er voor volgende maand ook weer veel op de planning voor ons content-team. Zo zal de vragenlijst voor de ingangsklacht ‘hartkloppingen’ worden aangepast en verbeterd. Daarnaast zullen ook voor deze ingangsklacht nieuwe adviezen worden toegevoegd. Voor de ingangsklachten ‘diarree’, ‘pols-/handklachten’ en ‘braken’ zullen ook nieuwe adviezen live worden gebracht.
Update Moet ik naar de dokter? – app
Op dit moment zijn wij bezig met het vernieuwen en verbeteren van onze app. Zo zal onder andere de zelftriage in het vernieuwde uiterlijk in deze app verschijnen. Wij zullen jullie op de hoogte houden van de vorderingen en wij laten het natuurlijk weten als de update voor onze app klaar staat.