Release items live:
- Vernieuwde widget beschikbaar op website Moet ik naar de dokter?
- Toestaan Europese en wereldwijde telefoonnummers
- Zelftriage beschikbaar in het Spaans en Papiamento
Release items te verwachten:
- Triage ‘hooikoorts’ en ‘moeite met praten’
En verder:
- Q4: Integratie met Uw Zorg Online en MijnGezondheid.net / MedGemak
- Moet ik naar de dokter? genomineerd voor ‘Website van het Jaar 2024’
Live: Vernieuwde widget beschikbaar op website Moet ik naar de dokter?
Eindelijk is het zo ver! Onze vernieuwde zelftriage-widget is beschikbaar op onze eigen website. De afgelopen maanden hebben wij jullie regelmatig op de hoogte gehouden over de voortgang van ons nieuwe design. Wij zijn ontzettend trots dat wij dit nu eindelijk met jullie kunnen delen. Met deze update hebben wij een aantal belangrijke verbeteringen doorgevoerd om de gebruikerservaring aanzienlijk te verbeteren en het triageproces nog soepeler te laten verlopen.
Wat kun je verwachten?
- Verbeterde mobiele weergave: De widget is nu nog beter geoptimaliseerd voor de mobiele telefoon, zodat de toegang tot onze vragenlijst altijd en overal eenvoudig is;
- Duidelijkere, stapsgewijze opbouw: De structuur van de triagevragen is aangepast, zodat de gebruiker stap voor stap door het proces wordt geleid. De gebruiker heeft duidelijk zicht op welke stappen al zijn genomen en welke vervolgstappen genomen moeten worden;
- Vernieuwd, visueel aantrekkelijk design: Het nieuwe ontwerp zorgt niet alleen voor een frisse uitstraling, maar maakt het ook makkelijker om de triage snel en op de juiste manier te doorlopen.
De vernieuwde widget is ontworpen met de gebruikers van onze digitale zelftriage in gedachten. Wij nodigen jullie graag uit om de vernieuwde versie te bekijken en te testen via onze website. Wij horen graag wat jullie er van vinden! Deze feedback is voor ons ontzettend waardevol en helpt ons om de widget continu te verbeteren.
De komende weken zal de vernieuwde widget blijven draaien op onze eigen website. De planning is om vanaf halverwege september deze nieuwe versie te introduceren bij de Huisartsen Spoedposten die draaien op het Framework van Moet ik naar de dokter?.
Live: Toestaan Europese en wereldwijde telefoonnummers
Voor dagpraktijken is het vanaf nu mogelijk om naast Nederlandse telefoonnummers ook Europese en wereldwijde telefoonnummers toe te staan voor terugbelverzoeken. Praktijken kunnen ervoor kiezen om enkel Europese telefoonnummers toe te staan, maar kunnen ook kiezen voor het toestaan van alle internationale telefoonnummers. Door te kiezen voor het toestaan van Europese en wereldwijde telefoonnummers kunnen praktijken met bijvoorbeeld veel expats en toeristen ook deze groep gebruik laten maken van zelftriage in combinatie met een contactverzoek.
Live: Zelftriage beschikbaar in het Spaans en Papiamento
Om onze zelftriage voor een zo groot mogelijke groep gebruikers beschikbaar te stellen, bieden wij onze zelftriage in steeds meer talen aan. Wij hebben daarom weer twee nieuwe talen toegevoegd: Spaans en Papiamento. Met het beschikbaar stellen van de Spaanse taal bedienen wij een grote groep Spaanstalige gebruikers en ook kunnen gebruikers die woonachtig zijn op de ABC-eilanden in hun eigen taal gebruik maken van onze zelftriage.
Binnenkort: Triage ‘hooikoorts’ en ‘moeite met praten’
Om zoveel mogelijk gebruikers de juiste ingangsklacht aan te bieden en te voorzien van de juiste content, ontwikkelen wij hierin continu door. Op basis van onder andere gebruikersfeedback ontwikkelen wij ook regelmatig nieuwe triages. Uiteraard worden deze triages ontwikkeld op basis van de meest recent geldende medische standaarden. Op dit moment zijn de triage ‘hooikoorts’ en ‘moeite met praten’ in ontwikkeling.
We hebben gemerkt dat, zeker in deze periode van het jaar, veel gebruikers op zoek zijn naar meer informatie over hooikoorts. Het doorlopen van de triage geeft de gebruiker een indicatie over of de klachten mogelijk te maken hebben met hooikoorts en laat de gebruiker zien wat er op dat moment direct aan de klachten te doen is. Moeite hebben met praten kan meerdere oorzaken hebben, maar op basis van feedback van onze gebruikers hebben wij gemerkt dat deze klacht als belangrijk gevonden werd. Wij zullen ook deze triage daarom binnenkort toevoegen aan onze vragenlijst.
Q4: Integratie met Uw Zorg Online en MijnGezondheid.net / MedGemak
Vanaf dit najaar bieden wij voor alle praktijken die aangesloten zijn bij Uw Zorg Online (UZO) of MijnGezondheid.net (MGN) / MedGemak een integratie met Moet ik naar de dokter?. Voor patiënten wordt het daardoor nog makkelijker om onze digitale zelftriage te doorlopen, omdat zij dit binnen hun eigen patiëntenportaal kunnen doen.
Voor beide integraties geldt dat patiënten op een gebruiksvriendelijke manier hun zorgvragen kunnen beheren door onze digitale zelftriage te doorlopen in het portaal. De patiënt wordt op basis van de antwoorden uit de zelftriage doorverwezen naar het juiste zorgkanaal. Dit kan een afspraak bij de huisarts, een e-consult of een zelfzorgadvies zijn.
Voordelen
- Aanpakken van het personeelstekort: De patiënt weet direct of contact noodzakelijk is of niet. Daarnaast ziet de patiënt of fysiek contact nodig is of dat een e-consult voldoende is;
- Tijd besparen: De zorgvraag wordt effectiever afgehandeld, waardoor er meer tijd overblijft voor de patiënt;
- Efficiënter werken: De huisarts kan beter voorbereiden op consulten, omdat de patiënt de triage al doorlopen heeft. De huisarts is al op de hoogte van de situatie van de patiënt;
- Betere communicatie met de patiënt: De patiënt weet meteen waar hij/zij aan toe is en er wordt direct een goed advies of vervolg gegeven aan de klacht van de patiënt.
Naast bovenstaande voordelen zorgen beide integraties er ook voor dat de administratieve last voor doktersassistenten wordt verlaagd. De zelftriage-informatie van de patiënt wordt namelijk automatisch toegevoegd aan het HIS-systeem. De doktersassistent hoeft geen informatie meer te knippen en te plakken in het dossier van de patiënt, maar heeft automatisch alle voorinformatie die de patiënt heeft gegeven beschikbaar in het systeem. Het scheelt de doktersassistent tijd én het dossier van de patiënt is altijd actueel.
De integratie met UZO en MGN / MG draagt bij aan het verminderen van de druk op zorgverleners door niet-spoedeisende zorgvragen efficiënt digitaal af te handelen. Daarnaast zorgt het invullen van de digitale zelftriage ervoor dat patiënten die wel op consult komen beter voorbereid zijn en met gerichte vragen bij hun zorgverlener komen. Dit leidt tot kortere en effectievere consulten. Met deze integraties bieden wij dus betere toegang tot zorg, verhogen wij de efficiëntie en dragen wij bij aan de juiste zorg op het juiste moment.
Moet ik naar de dokter? genomineerd voor ‘Website van het Jaar 2024’
Ook dit jaar is Moet ik naar de dokter? weer genomineerd voor de ‘Website van het Jaar’- verkiezing. Deze verkiezing is dé publieksprijs die jaarlijks wordt toegekend aan de beste websites van Nederland. Moet ik naar de dokter? is genomineerd in de categorie ‘Gezondheid’.
Natuurlijk zijn wij erg trots op deze nominatie, omdat wij dagelijks met heel veel inzet en toewijding werken aan onze digitale zelftriage en consultvoorbereiding. Wij leveren hiermee de juiste zorg op de juiste plek en dragen bij aan verlaging van de werkdruk in de zorg.
Hoe kun je ons helpen?
Om niet alleen genomineerd te blijven, maar als winnaar uit de bus te komen, hebben wij jouw hulp nodig! Wij zouden het fantastisch vinden als je op ons wil stemmen. Via onderstaande link kun je stemmen op Moet ik naar de dokter? in de categorie ‘Gezondheid’. Het kost slechts één minuut van je tijd en je maakt ons er heel erg blij mee.
Vergeet niet je stem te bevestigen door op de link in de bevestigingsmail te klikken! De stemperiode loopt tot en met 18 oktober 2024. Bedankt voor je stem!