In de kop van Noord-Holland is huisartsenpost HKN gebruiker van de digitale zelftriage van Moet ik naar de dokter?. In de afgelopen periode is in samenwerking met HKN onderzoek gedaan naar de effecten van digitale zelftriage bij HKN. Annet Middendorp en Susan Goudsblom zijn net als de medewerkers van Moet ik naar de dokter? enthousiast over de eerste effecten.
In een retrospectief onderzoek is gekeken welke gebruikers van de digitale zelftriage op de HKN website ook terugkwamen in de database van hun Callmanagement applicatie. Oftewel: Welke gebruikers hebben een digitale zelftriage uitgevoerd en hebben daarna ook nog contact met de HAP opgenomen?
Deze koppeling is gemaakt op basis van leeftijd, geslacht, ingangsklacht, triagedatum en dat de digitale zelftriage maximaal 2 uur eerder heeft plaatsgevonden dan de telefonische triage.
Uitkomsten van het onderzoek:
- In 99,2% van de gevallen heeft Moet ik naar de dokter? een veilig advies gegeven.
- Van de 293 U5 zelfzorgadviezen hebben maar 5 gebruikers contact opgenomen met de HAP.
- Dit betekent dat 98,3% van de gebruikers het U5 zelfzorgadvies heeft opgevolgd.
Om onze bevindingen te staven willen wij graag ons onderzoek uitbreiden naar meerdere regio’s om de effectiviteit van digitale zelftriage breder te meten. Heeft u interesse? Laat het ons weten en wij nemen spoedig contact met u op!