Auteurs: Alike van der Velden, Teun Teunis, Theo Verheij
Inleiding
De druk op huisartsenposten neemt toe; online instrumenten voor zelftriage zouden deze overbelasting kunnen verminderen. Onderzocht is hoe de Nederlandse app ‘Moet ik naar de dokter?’ wordt gebruikt, of de app correcte adviezen geeft en of gebruikers van plan zijn die op te volgen.
Methode
Patiënten die de app gebruikten, ontvingen na de triage een pop-upvragenlijst (n = 6194). Daarna belde een triagist 143 gebruikers voor een standaardtriage.
Resultaten
De app werd gebruikt door of voor patiënten van alle leeftijden, vooral buiten kantoortijden en het vaakst voor buikpijn, huidproblemen en hoest. De gegeven adviezen waren: contact opnemen met huisartsenpost of huisarts (58%), zelfzorg (34%) of afwachten (8%). Van de gebruikers beoordeelde 87% de app als ‘neutraal’ tot ‘zeer duidelijk’ en was 89% ‘neutraal’ tot ‘zeer tevreden’; 65% was van plan het advies van de app op te volgen. De triagist gaf bij 81% hetzelfde advies als de app. Twee uitbreidingen kunnen de veiligheid en de efficiëntie verbeteren: de mogelijkheid meer dan één klacht te triëren en uitgebreidere informatie bij een advies tot afwachten.
Conclusie
Apps als deze kunnen goede ondersteuning bieden als mensen twijfelen of ze contact moeten opnemen met een huisartsenpost. Er is echter meer onderzoek nodig naar de effecten van deze instrumenten op klinische uitkomsten en zorggebruik.
Referenties: Van der Velden AW, Teunis T, Verheij TJ. ‘Moet ik naar de dokter?’ Een app onderzocht. Huisarts Wet 2019;62:DOI:10.1007/s12445-0027-9.
Dit artikel is een bewerking van: Verzantvoort NC, Teunis T, Verheij TJ, Van der Velden AW. Self-triage for acute primary care via a smartphone application. Practical, safe and efficient? PLoS One 2018;13:e0199284.