Huisartsen Spoedposten en huisartsenpraktijken ervaren steeds meer werkdruk en het aantal zorgvragen aan Huisartsen Spoedposten blijft tot 2025 met 2,2 tot 3,7% per jaar stijgen*. De aankomende jaren blijkt op het gebied van urgente zorgvragen, met name de U2-consulten, een verdere toename te ontstaan. Het wordt dus nog belangrijker optimaal gebruik te maken van de beperkte capaciteit in de eerstelijnszorg.
Ontwikkeld voor patiënten
Moet ik naar de dokter? is volledig gericht op het uitvoeren van digitale zelftriage door patiënten. De applicatie is 24 uur per dag te gebruiken en geschikt gemaakt voor patiënten met lage gezondheidsvaardigheden. Alle vragen in onze widget en onze zelfzorgadviezen worden geschreven op taalniveau B1.
Digitale afhandeling zorgvragen
Van al onze adviezen heeft 23,4% een U5 urgentie en 15,2% een U4 urgentie. Deze laag-urgente zorgvragen kunnen goed afgehandeld worden met een zelfzorgadvies of het digitaal inplannen van een afspraak bij de eigen huisarts. Uit onderzoek blijkt dat het mogelijk is om met zelftriage het aantal contacten en de kosten te verminderen. Door deze zorgvragen digitaal te behandelen ontstaat er meer tijd om patiënten met een hogere urgentie persoonlijk te woord te staan.
Erkende oplossing
Binnen de zorg is innovatie en digitalisering aan de orde van de dag. Met alle kansen die er ontstaan is het noodzaak kritisch te blijven over de kwaliteit van nieuwe oplossingen. Moet ik naar de dokter? is al sinds 2012 bezig met het ontwikkelen van digitale zelftriage en wij beschikken over een CE-markering.
Onderdeel van uw proces
De applicatie van Moet ik naar de dokter? integreert op meerdere manieren met uw bestaande processen. Op uw website vormen wij een duidelijk startpunt voor de zorgvraag van uw patiënt. In uw regionale huisartsenapp kunnen wij bijvoorbeeld automatisch afspraken laten inplannen. Door integratie ontstaat er tijdswinst in uw proces en wordt de werkdruk dus verminderd.
Gebruikt uw eigen naam en huisstijl
Patiënten hebben behoefte aan duidelijkheid. Daarom kunt u de applicatie van Moet ik naar de dokter? ook binnen uw eigen website of regionale huisartsenapp gebruiken. Hierdoor blijft uw eigen naam en huisstijl duidelijk zichtbaar.
Bent u klaar voor Moet ik naar de dokter?
Ruim 75% van alle Nederlanders kan via de huisarts of Huisartsen Spoedpost al de digitale zelftriage van Moet ik naar de dokter? gebruiken. Heeft u ook interesse? Neem dan gerust contact met ons op voor meer informatie of een vrijblijvend gesprek.
*Bron: NZa. Monitor acute zorg 2018.