Digitale zelftriage op de Huisartsen Spoedpost
De werkdruk op de Huisartsen Spoedpost wordt steeds groter. De zorgvraag neemt toe en veel patiënten verwachten dat zij 24 uur per dag geholpen kunnen worden. Daarnaast is vaak het vinden van personeel ook een grote uitdaging. Hierdoor lopen wachtrijen op en moeten patiënten onnodig lang wachten tot zij teruggebeld worden. In de praktijk blijkt dat 42% van de telefonische triages een U4 of U5 uitkomst hebben. Moet ik naar de dokter? moedigt deze patiënten aan om eerst zelf te bepalen of een afspraak noodzakelijk is. Dit hoeft vaak niet bij de Huisartsen Spoedpost, maar kan bij de eigen huisarts of met een zelfzorgadvies. Hiermee bevorderen wij de zelfredzaamheid en gezondheid van patiënten. En dat resulteert weer in de juiste zorg op de juiste plek.
Hoe werkt het?
Patiënt vult zelftriage in via website Huisartsen Spoedpost
De patiënt komt met een zorgvraag op de website van de Huisartsen Spoedpost en vult hier direct de zelftriage in. Of de patiënt belt met de Huisartsen Spoedpost en kiest in het keuzemenu voor SMS. Via een link in de SMS vult de patiënt de zelftriage via de website in.
Patiënt krijgt advies over wel of geen contact met Huisartsen Spoedpost
De patiënt ontvangt een verwijsadvies: wel of geen contact nodig met de Huisartsen Spoedpost. Als er geen contact nodig is, ontvangt de patiënt een advies voor de eigen huisarts en/of een zelfzorgadvies. Als contact wel nodig is, wordt de patiënt teruggebeld.
Patiëntinformatie is beschikbaar voor de triagist
Door het invullen van de zelftriage en consultvoorbereiding heeft de triagist de nodige informatie over de patiënt beschikbaar. Deze informatie helpt bij het telefoongesprek met de patiënt en kan ook makkelijk worden overgenomen in het HAPIS.
Wat levert het op?
Verlaging van de werkdruk
Voorkomen van personeelstekorten
Besparen van arbeid
Efficiëntiewinst door consultvoorbereiding
Premium zelftriage
De premium versie van onze digitale zelftriage biedt uw patiënten een verwijsadvies, dus of zij wel of geen contact moeten opnemen met de Huisartsen Spoedpost, en zij ontvangen daarnaast ook een zelfzorgadvies. De patiënt weet na dit advies wat hij of zij direct aan de klacht kan doen. Voor u als Huisartsen Spoedpost zijn binnen de premium zelftriage de volgende voordelen van toepassing:
- Eigen huisstijl – Het is mogelijk om de digitale zelftriage onder andere aan te passen aan uw eigen accentkleuren en uw logo toe te voegen. Op deze manier bewaakt u de eigen huisstijl en is ook de digitale zelftriage herkenbaar voor uw patiënten.
- Toegang tot data – Wij bieden u de mogelijkheid om inzichten te krijgen in de data met betrekking tot het gebruik van de digitale zelftriage. Zo bent u op de hoogte van het gebruik en kunnen wij u waar nodig helpen met bijsturen, zodat u de beste resultaten behaalt.
- Doorverwijzen naar URL – Het is mogelijk om uw patiënten vanuit de digitale zelftriage door te verwijzen naar een URL. Dit kan bijvoorbeeld een portaal of een afspraakmodule zijn.
- Belknoppen – Het is mogelijk om belknoppen toe te voegen aan de triage, zodat patiënten de mogelijkheid krijgen om direct op de juiste lijn terecht te komen. Zo kunt u bijvoorbeeld patiënten met een hogere urgentie direct doorverwijzen naar de spoedlijn.
- Meertaligheid – Onze digitale zelftriage bieden wij aan in elf verschillende talen. Het is mogelijk om zelf te kiezen in welke talen u de digitale zelftriage wil aanbieden.
Premium + Integratie zelftriage
De voordelen die van toepassing zijn op de premium zelftriage zijn uit te bereiden met een integratie. Het voordeel van een integratie is dat de digitale zelftriage en consultvoorbereiding optimaal benut worden en u het grootste effect behaalt. Zonder integratie weet u niet wie er belt en waarom en het achterhalen van deze informatie kost vaak veel tijd. Met een integratie weet de triagist op het moment dat het gesprek wordt aangenomen wie de beller is en waarvoor de beller belt. Dit zorgt voor een sneller en efficiënter proces aan de telefoon.
Wij bieden een integratie aan met uw telefonieaanbieder en HAPIS. Op deze pagina vindt u meer informatie over deze integraties.
Onze premium zelftriage in combinatie met een integratie biedt de volgende extra voordelen:
- Consultvoorbereiding – Voor een deel van onze klachten is het mogelijk om consult voorbereidende vragen toe te voegen. Na het doorlopen van de zelftriage beantwoordt de patiënt een aantal korte vragen, zoals: Wat heeft u zelf al aan uw klachten gedaan? of Hoe lang heeft u deze klachten al?. De consult voorbereidende vragen zijn per ingangsklacht waarvoor ze beschikbaar zijn anders en toegespitst op deze specifieke klacht. Ze helpen de triagist bij het beter inzichtelijk maken van de hulpvraag.
- Slimme samenvatting – De slimme samenvatting, of Slimme S-regel, maakt het voor de triagist mogelijk om de zelftriage en consultvoorbereiding als samenvatting te bekijken. De samenvatting kan vervolgens als S-regel in het HAPIS worden gebruikt. Voor de triagist is het op deze manier direct duidelijk wie de beller is en waarvoor de beller belt. De triagist voert kortere gesprekken door de informatie die al beschikbaar is en ook zorgt de samenvatting voor kortere stukken tekst in het dossier. De triagist ziet in één oogopslag of de patiënt veilig is en hoeft niet alle vragen van de zelftriage en consultvoorbereiding apart door te lezen. De volledige zelftriage en consultvoorbereiding blijven beschikbaar in hetzelfde scherm.
- Foto bij contactverzoek – Voor ingangsklachten waar het logisch is om een foto mee sturen is het mogelijk voor de patiënt om deze foto toe te voegen aan het contactverzoek. Het toevoegen van een foto geeft triagisten een beter beeld van de klacht. De foto wordt samen met de contactgegevens van de patiënt doorgezet naar de HAP.
Oplossingen voor uw website
Naast onze digitale zelftriage en consultvoorbereiding bieden wij voor uw Huisartsen Spoedpost ook verschillende mogelijkheden aan om uw website te optimaliseren in combinatie met onze digitale zelftriage. Ons Framework 2.0 biedt u de mogelijkheid om de zelftriage in te zetten als centraal middelpunt en uw bezoekers op de juiste manier te navigeren.
Wilt u onze abonnementen bekijken?
Hier vindt u een overzicht van de verschillende functies.