Een grote groep huisartsen trekt deze vrijdag naar het Malieveld in Den Haag. Ze maken zich zorgen over de werkdruk in hun praktijken en vrezen voor het voortbestaan van de huisarts zoals we die nu kennen. Een deel van de oplossing ligt bij de politiek, maar wat kunnen we als maatschappij doen?
De drempel om de dokter te bellen ligt voor iedereen ergens anders. Waar de één bij pijn of ziekte direct naar de telefoon grijpt, loopt de ander juist veel te lang door met een kwaal. De laatste jaren zijn tal van initiatieven in het leven geroepen om daar inzicht in te geven, bedoeld om te zorg te ontlasten en tegelijkertijd patiënten gerust te stellen.
Hulp via Thuisarts.nl
In maart 2012 startte het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) met de website thuisarts.nl. Het doel bij de start was mensen online onafhankelijke informatie te bieden bij medische klachten. Daarbij was er de vraag of de website zou helpen het aantal (onnodige) telefoontjes naar de huisarts in te dammen.
De zogenaamde eHealth bleek een succes. Medisch tijdschrift BMJ Open constateerde na enkele jaren dat het aantal telefoontjes naar de dokterspraktijken afnam, en dat per maand zo’n 3 miljoen mensen thuisarts.nl bezochten, om antwoorden te vinden op allerlei zorgvragen.
‘Moet ik naar de dokter?’-app
Het bleef niet bij alleen thuisarts.nl. Op initiatief van een Apeldoornse huisartsenpraktijk ontstond later het idee voor de mobiele app Moet ik naar de dokter, die mensen inmiddels helpt zogenaamde zelftriage toe te passen en zich letterlijk de vraag ‘Moet ik naar de dokter?’ te stellen, vóór ze daadwerkelijk contact zouden opnemen.
Daarnaast is er de website begrijpjelichaam.nl, waar het lichaam van A tot Z wordt weergegeven en allerlei situaties worden uitgelegd met tekst en afbeeldingen. Van klachten in de overgang tot brandend maagzuur en van een keelontsteking tot een te hoog cholesterol: je kunt jezelf geruststellen door online voorwerk te doen – en daarmee de huisarts niet belasten. Voor alle informatie over medicijnen is er tenslotte nog apotheek.nl.
Naar de huisartsenpost
In het weekend ben je aangewezen op de huisartsenpost, wanneer je een dokter nodig hebt. Doet zich een situatie voor waarbij je twijfelt je of je echt naar de huisartsenpost moet, is het advies eerst online informatie in te winnen en de app te gebruiken. Daarna kan een triagist bij de huisartsenpost nog hulp bieden of advies geven.
Toch even bellen
Alle websites die medische hulp bieden, benadrukken dat je bij spoed altijd een dokter moet bellen. In levensbedreigende situaties of ernstige verwondingen bel je 112 en bij een duidelijke breuk of aanhoudende pijn richt je je tot je huisarts of – indien van toepassing – de huisartsenpost.
Simone van Iperen van het Nederlands Huisartsen Genootschap voegt daar ook ’twijfel’ aan toe. “Bij twijfel moet je altijd bellen”, zegt ze “Thuisarts.nl is in het leven geroepen om te helpen aan de voorkant, bij het oriënteren, om een goede afweging te maken. Het is zeker niet de bedoeling van zo’n website om mensen weg te houden bij de huisarts. Bij twijfel moet je altijd contact opnemen.”
Dit is een nieuwsbericht van Omroep gld, door Erik van Dam